livetscirkel.blogg.se

Wzzuuuppp Gänget !? :) Eldar här. Detta är ett nytt projekt från mig pga. av en ny start på livet, efter en lång och kaotisk period som ni kanske kommer ta del av med jämna mellanrum. Jag kommer blogga om allt som livet har : Roliga saker som får er att skratta, barn, familj, tråkigheter, Bosnien / Bosniens Landslag, jobb, driva företag, sport, personligt, saker ur det förflutna, min dotters uppväxt, kärlek, filmer, drömmar, visioner, hur man jobbar mot mål, sälj, marknadsföring och kanske om jag orkar samt har lust, politik. Kontakt: [email protected] - oavsett vad

Instability

Kategori: Allmänt

Till en början vill jag svara på kommentaren i ett inlägg tidigare där jag berättar om mina bokplaner och eftersöker tankar, tips och råd.
"Inte så anonym men inte så farlig heller" - tack för bra respons och feedback, ursäkta det sena svaret!
 
- Det är just bad du beskriver, långt ifrån en färdig bok.. Jag har mer eller mindre allt klart redan i huvudet vad det är jag vill berätta, få fram osv. Men det är själva upplägget som jag inte har klart för mig hur jag ska, borde, eller blir bäst att göra..
Precis som du säger så handlar det just om livserfarenheter och boken ska vara baserad på verklighet.
 
Utveckla gärna om du har möjlighet "ett kapitel med dina tankar och ett kapitel med tredjeperson synvinkel" .. hur ?
 
Tack för din önskan och det kommer jag troligen återuppta..säljet, tipsen, manualen.. Tyvärr kan jag inte lova att det händer inom kort, för mycket annat som händer helt enkelt.
 
Din uppfattning stämmer delvis men delvis helt fel.. Positiv säljtyp prickade du rätt.. Men ordet sliskig, jag hade personligen velat byta ut det mot ärlig.. Jag gillar inte slisk och saker jag inte gillar kan jag varken sälja eller vara själv. Någonstans tror jag man kommer längre på ärlighet med ett leende som talar om att garden är nere.
 
Det sista du du skriver i det stycket rör.. Medmänsklighet och godhet.. Jag vill inte ha mer än drt från andra och jag vill på samma sätt ge tillbaka det. Det är några utav mina ledord och du verkar vara haj på att läsa mellan raderna samt förstå en person utifrån..bara text..
 
 
Känner till författaren utav boken du beskriver, har själv inte läst den men kanske borde göra det, är annars inte så förtjust i att läsa men misstänker väl att man har ett stort försprång om man gör det..Intr minst om man ska ge sig på att skriva en bok.. 
 
Exakt vad boken ska handla om kan vara ett känsligt så jag väljer att behålla det för mig själv än så länge men målgruppen är tydlig, och framför allt är det ett omfattande problem i dagens samhälle där de lidande är de som minst förtjänar det.
 
Har du själv erfarenhet av att skriva böcker?
 
Tack för den genomgående positiva klang i kommentaren och trots att svaret har dröjt hoppas jag få se/läsa mer från dig!
 
 
Instability
 
 
Hur göra, vart gå, vart vända sig, hur må.. känslomässiga flöden, sympaty, oskyldigas öden.. 
Finns det något stopp,  bil utan mil, en båt utan knopp, eller handlar allt om medvetet spel, ett spel utan regler som man skådat så många gånger, en kamp in i det sista men är man då medvedet om att någon kommer mista, förlora sina kära.. 
Att förloraren nödvändigtvis är spelaren behöver ej betyda..Ordspråket är man med i leken får man tåla steken gäller för spelen men vad säger man till förloraren, den riktiga förlorararen.. Den som ej valt att spela tärning eller som ej kan påverka utgången, som står vid sidan av, nedböjt huvud, en tår som torkas av. Den verkliga förloraren är varken player 1 eller 2 hur kan man då må är frågan jag ställer mig så och hur självisk kan man då vara att blunda för och ej inse att motståndaren ej kommer till skada.. Att den som tar mest skada är den lilla stackare som står med nedböjt huvud och har ingen talan.
 

Kommentarer

  • Maskot säger:

    Volim tebe <3

    2013-11-19 | 11:55:58
  • Jag igen. säger:

    God förmidag herrn!

    Måste återgälda tacksamheten, kul att du tog dig tid att läsa igenom och svara på kommentaren och likväl måste även jag ursäkta det sena svaret!

    För att ta den enkla frågan först;

    Vad jag menar med att skifta mellan personperspektiv kan enklast beskrivas i följande exempel:

    "Han satt på badkarskanten. Det var mörkt och svalt. Endast ett svagt ljus sipprade in under dörreb och lyste upp kaklet. Han reste sig upp för att ta ett stapplande steg mot handfatet. Det gjorde så onte, revbenen ömmade och han hade svårt att röra på sig..."

    [Nästa kapitel]

    "Fan att jag alltid hamnar här, på marken, förnedrad. Jag öppnar upp ögonen och vågar ta mig en titt. De är borta. Kvällens misshandel var inte så svårt trots allt, jag hade ju fortfarande tänderna kvar och det mesta av mina pengar."

    Som du ser ovan börjar ett kapitel mer beskrivande av en person i tredjeperson ( Han, honom, hans etc etc) och det andra kapitlet skildrar mer huvudpersonens tankar, känslor på ett närmare sätt.

    Stiilen är svår, men om man får till den är den rätt så dynamiskt, eller vad tycker du?

    Jag hoppas tipsen och knepen kommer snart! Kan kanske vara en ide att skriva lite då och då om det här, sen om du ev skulle skriva en manual/bok då kan du använda dig av materialet som finns på bloggen. Som "i kroppen min".

    Äh, slisk använde jag bara skämtsamt för att belysa de här fördomarna folk har mot säljare! ;) Inget illa menat!

    Åh, kan verkligen rekommendera att börja läsa lite böcker ur samma genre som du hade tänkt skriva. Det är som vilken annan hobby som helst, man observerar, lär sig och använder det sen :)

    Jag förstår, tror mig veta på ett ungefär vad det kan handla om men utav respekt för din intergritet så kan vi lämna det så! Hursomhelst önskar jag dig stort lycka till med skrivandet!

    Mjaae, har lite småsaker som jag har knåpat ihop under åren men inget som håller till en hel bok. Har dock erfarenhet av korrekturläsa en del böcker ( på diverse språk) samt ge kritik och dyl. Är ingen expert men har snappat upp en del saker, och tänkte ( med tanke på hur tomt det gapade i kommentarsfältet) att dela med mig lite grann!

    Ett generellt tips jag kan ge, är likt många andra stora projekt är att dela upp det i delmål. Att skriva en bok är ett stort projekt och det kan vara bra att börja med saker som är mindre. T.ex en tidslinje.

    På ett ungefär kan du skriva som följande när saker ska hända;

    Kap 1. Beskriver Kalles nya dag i skolan och hur glad han är över att ha slutat gå i sin gamla skola där han var mobbad.

    Kap 2. Kalle kommer hem och mamma pratar om sitt nya jobb, han får ett sms från sina gamla förtryckare och blir ledsen.

    Kap 3. Han ser den sötaste tjejen i hela världen, som lägger in väskan i sitt skåp på andra sidan korridoren. Han blir kär. etc etc.

    Eller om det underlättar skriva om karaktärena lite grann typ:

    Kalle, 14 år, från Örnsköldsvik, kort tanig med rött hår. Är rädd att skapa vänner p g a mobbing upplevelser tidigare men en rätt så god kille ändå.

    Lisa, 13 år, Sveriges framtida ballerina stjärna som för tillfället uppträder på Kungliga Operan i Stockholm i ett verk författat av hennes manager som även är en krigförbrytare från Kongo. etc etc.

    Nåväl, jag hoppas tipsen ovan har öppnat upp dina ögon för att kanske strukturera upp det hela! :)

    Må väl! :)

    2013-11-25 | 10:32:21

Kommentera inlägget här: