livetscirkel.blogg.se

Wzzuuuppp Gänget !? :) Eldar här. Detta är ett nytt projekt från mig pga. av en ny start på livet, efter en lång och kaotisk period som ni kanske kommer ta del av med jämna mellanrum. Jag kommer blogga om allt som livet har : Roliga saker som får er att skratta, barn, familj, tråkigheter, Bosnien / Bosniens Landslag, jobb, driva företag, sport, personligt, saker ur det förflutna, min dotters uppväxt, kärlek, filmer, drömmar, visioner, hur man jobbar mot mål, sälj, marknadsföring och kanske om jag orkar samt har lust, politik. Kontakt: [email protected] - oavsett vad

Project: Write a book + missings

Kategori: Allmänt

Var lite inne på, i det senaste inlägget, och snuddade vid ämnet "skriva en bok" ..
Vill nu gärna få alla tankar som går att få och frågorna jag tänkte ställa längre ner, och är till för att besvaras av både er som kan bättre om utformning, men även er som bara tycker till om er personliga smak.
 
Men vi börjar med något helt annat.. Saknad..
 
Alla har vi någon form av saknad, mot något eller något.. Det kan vara ett land, en plats, en person, eller en sak..
Alla saknader är också olika och tänkte framför allt fokusera på person..
 
Människokänslor.. En tuff nöt att knäcka.. Att förstå sig på.. Man vet inte om man är i verkligheten, eller i en fantasi, en värld som knappt existerar..Att skifta mellan två saker, kan vara väldigt roligt och spännande men även jobbigt och tufft.
 
Lek med tanken att ni x antal dagar lever ett liv med någon/några människor och x antal dagar med andra.. Saknaden av dessa människor är stor på de dagarna ifrån, åt båda hållen.. Man vet inte riktigt hur man ska handskas med det, och inte minst hur man ska kunna behärska och kontrollera saknaden.
 
Hur mycket man än längtar till det ena, eller de ena människorna, så saknar man den andra, och oavsett vilken av dom man är med så går tiden helt galet fort.. Och sedan är man där igen, i ingemansland, där man börjar fundera på om och vilket utav det som är verklighet..
 
Ähh.. filosofi åt sidan. 
 

På tal om författarkostymen..
Några frågor som jag gärna vill ha svar på, som sagt från alla som läser detta, anonymitet kvittar, bara ge mig svar..
 
Om man ska skriva en bok, är det bättre att: 
* Skriva som en berättelse, påhittade karaktärer och något "som baseras" på verklighet men ej är det
* Skriva en berättelse ur ett "dagboksperspektiv" där det är/blir en riktig historia
* Upplägget på de båda? Nutid. dåtid, skiftande..

Proffsen, journalister, författare vad säger ni?
Ni som bara gillar att läsa.. Vad säger ni?
 
Motivera svaren, kom med tips, tankar och ideèr.
 
 
Annars.. Jo tack, allt är bra.. Saknar en liten tjej som nästa vecka fyller 6 år, som växer så man knappt tror det, som gör en varm och som får en att hålla i gång, som vid varje tanke som ägnas åt henne, så ler man - varje gång, men som samtidigt kan vara en liten bråkmakar Lotta som kan driva en till vansinne emellanåt.. Det sistnämnda är sällan men ovilligt måste det erkännas att även det är en saknad, och ibland även när man tänker på det som driver en till vansinne.. så .. så ler man.
 
 
 
 
 
 
Helgen spenderades ombord till sjöss, och en snabbis i Oslo innan det bar av till sjöss igen..En annan liten tjej, med 30-talet fler år i ryggen, eller i alla fall tjugo(någonting) plus somär typ av av det mysigaste slaget,men som också kan driva en till vansinne, på flera olika sätt. Även här sker en typ av saknad efteråt när man.. är tillbaka i verkligheten eller.. är det verkligheten..
 
 
 
 
Töntarna tänkte lite längre, lite smartare.. För att kunna vila så mycket så möjligt så tog vi med oss köket hemifrån, eller aa.. kanske inte köket.. Men "nödvändigheter" i alla fall för att kunna överleva..
 
 
 
 
När man väl är tillbaka i verkligheten, när man hittar detta med sitt första ögonkast på skrivbordet. Kan man låta bli att inte le ?
 
 
Där finns också människor som gärna vill synas i rampljuset, vi får hjälpa sådana.. Min tredje lilla tjej.. som nästan är hela 10 år.. 
Eller a.. det är väl bara att inse att hon också typ är vuxen..
Sis - Du betyder också massor och är glad att vara omkring dig, även om du ibland luktar illa.. Kanske inte alltid visar det men dig tar jag, och vågar jag lixom ta lite.. för givet..
 
 
 
 
Just det.. "stormen" har också hunnit passera..
Jag hade läst tidigare att den skulle komma och passade på att lägga på mig några extra kilon, fall i fall, och det hjälpe.. Jag stod kvar stadigt i blåsten.. Däremot plockade den med sig lite lättare grejer, Esmas "lilla" stuga :)

 
A r r i v e d e r c i
 
 
 
A r r i v e d e r c i

Kommentarer

  • Stalker säger:

    Znam, det med verklighet och fantasi.
    Exakt det känner jag också.
    Men hallå jag driver väl inte dig till vansinne. Nisam tako busig. Nästan!

    Filakia (googla vad det betyder).

    Svar: Ja vi är lite försvunna i vår verklighet = )oo.. puss ??
    Eldar Sljivo

    2013-11-07 | 07:16:00
  • Inte så anonym men inte så farlig heller säger:

    Ähum... host host
    Ursäkta om jag bumpar er mysstund ovan men om jag läste rätt så eftersöktes råd om hur man skriver en bok alt. vad man bör skriva om.

    Först och främst; Ställ vettigare frågor, du efterfrågade i princip tre olika saker; tempus, författarpespektiv och fiktion/fakta. Det är bra frågor men om du inte har ovanstående klart för dig då är det en lång väg till färdig bok. Frågorna är så pass breda att det behövs en uppsats för att avhandla bara en av dem. Rent intuitivt tror jag att de böcker som skrivs bäst är de som speglar författarens personlighet/karaktär/livserfarenheter. Med det sagt tycker jag att du borde ställa smalare frågor för att avgränsa formen på din bok. T.ex vad gäller fiktion/fakta; Dagdrömmer du ofta? Är du bra på att ljuga? Läser du mycket fiktion annars? Kan du sätta in dig i personers situation? etc etc.
    Vad gäller tempus och författarstil; Går det att kombinera? Ett kapitel dina tankar från dagboken och ett kapitel skrivet i tredjeperson?

    Min uppfattning av dig är att du är en positivt sliskig säljartyp som dör för din familj. Det är säkert långt från hela sanningen; men det är så jag har uppfattat dig utifrån det material som presenteras på bloggen. Om jag har någorlunda rätt och det är den bild du vill förmedla kan du ta det som ett bevis på att du kan förmedla en personlighet/karaktär. Förutom att du uttryckligen har beskrivit dig själv i sann CV anda går det ändå ett stråk av medmänsklighet och godhet igenom bloggen :)

    Dessutom, ur rent egoistiska skäl, hade jag gillat om du faktiskt tog och skrev den där jäkla säljmanualen. Intro, argumentation, ja stegen, Keep it simple stupid, Avslut etc etc. Problemet är att det finns en miljon sådana redan ute på marknaden och konkurrensen är enorm.

    En bosnisk halmstadsbo skrev boken "Jag är Lejla" med ett tydligt stråk av integration och drama. Boken var för övrigt uppskattad av en viss målgrupp som bokens antagonist, bosniska tonårstjejer. Så även fast du skulle bestämma dig för att skriva fiktion; till vem skriver du? Vilka är dina läsare? Exempelvis om du skulle skriva en Paolo Coelho inspirerad roman om kärlek, ömhet och annat sånt där jävla bögtjafs så hade det inte attraherat misantropiska yngre män likt mig själv, men det spelar ingen roll egentligen för du skiter blanka fan i om någon tycker att du är bögig eller ej. Och mitt sista råd är att du ska fullkomligt strunta i det; du ska berätta en historia, påhittad eller på riktigt, den som vill må ta del av det. Censurera inte dig själv.

    Bloggen är jätteskojj för övrigt, märks att Sljivosarna kan detta :)

    Svar: Hej halvanonymus =)wow, grym respons.. Jag ska svara dig lite djupare, inte just nu, men inom någon dag, så titta förbi igen så kommer mitt svar ligga antingen i nytt inlägg eller under denna kommentar !

    Ha en / ett par bra dagar så länge
    Eldar Sljivo

    2013-11-10 | 22:02:38
  • lamija säger:

    Åh, ditt näst sista stycke var nästan det finaste du skrivit i hela denna bloggen. Jag är dock faktiskt 9 och ett halvt och det är väldigt viktigt att påpeka men annars fick du till det rätt bra!
    Jag tycker om dig också väldigt mycket fastän du är smal :))) <3

    2013-11-19 | 15:14:38
    Bloggadress: http://lamijasljivo.blogg.se

Kommentera inlägget här: