livetscirkel.blogg.se

Wzzuuuppp Gänget !? :) Eldar här. Detta är ett nytt projekt från mig pga. av en ny start på livet, efter en lång och kaotisk period som ni kanske kommer ta del av med jämna mellanrum. Jag kommer blogga om allt som livet har : Roliga saker som får er att skratta, barn, familj, tråkigheter, Bosnien / Bosniens Landslag, jobb, driva företag, sport, personligt, saker ur det förflutna, min dotters uppväxt, kärlek, filmer, drömmar, visioner, hur man jobbar mot mål, sälj, marknadsföring och kanske om jag orkar samt har lust, politik. Kontakt: [email protected] - oavsett vad

Inför "Säljskolan" - Startar 18/3

Kategori: Allmänt

Besökarantalet på bloggen stiger sakta men säkert, och det motiverar och sporrar en givetvis. Jag tar det som att jag skriver något vettigt som folk tycker om att läsa.
Våga kommentera mer, fråga mer, önska mer (om vad ni vill läsa), ge mig feedback!
 
Jag har ju jobbat som säljare sedan ca. 5 år tillbaka. Det har handlat om allt i från dörrknackning - sälja tv abbonemang, till att jobba mot företag och sälja marknadsföring via tidningsannonser, internet, sponsorskap och reklam i samband med olika evenemang, bioreklam osv. 
 
Det har ju uppenbarligen gått ganska bra, och jag har lärt mig väldigt mycket genom åren. Detta yrke både rekomenderas och rekomenderas inte. 
 
Positivt : Ej fysiskt jobb, relativt fritt jobb där du jobbar mot mål, och kan känna av vart du ligger samt på vilket sätt du ska jobba. Man får även prata med mycket människor, och skapa kontakter inför framtiden. Man kan bli erbjuden bättre jobb från kunder man har kontakt med om man är duktig. Adrenalinet pumpar när kunden ska ta beslut, och man kan påverka mer än man tror genom att säga rätt saker i rätt tidpunkt, och på rätt sätt.
Det är lite av ett psykologi spel och kan man sin grej, har talets förmåga, och är orädd så borde man kunna ge det ett försök. Är man duktig kan man utvecklas och avancera, utan krav på högskoleutbildningar mm. Man har även möjlighet att påverka sin lön.
 
Negativt: Inte alltid man "lämnar" jobbet på just jobbet. Väldigt lätt hänt att även om man inte tar med sig det hem att det finns i tankarna. Detta kan vara både positivt och negativt. Går det sämre så funderar man hela tiden och oroar sig över att inte nå målen, går det bra så mår man jävligt bra och bara längtar till att få börja sälja igen.
Negativt är också att det kommer perioder där man tröttnar, man orkar inte med att ringa och säga samma saker konstant, men vips kan det säga, efter ett samtal och man njuter av jobbet igen. Det krävs inte mer än ett bra samtal för att återfå självfötroende som är otroligt viktigt. En dålig sak är att där finns för många som ger sig in i detta på enbart provisionslöner, vilket jag ej rekomenderar. Oftast är det företag som har stor personalomsättning utav olika anledningar, och erbjuder jobb till många men enbart de allra allra bästa har en rimlig möjlighet att stanna. Förmodligen varar inte de jobben längre än några månader, om man verkligen inte visar framfötterna. Detta kommer innebära att ni inte kommer må så bra, ni kommer ha enorma krav på er, att sälja väldigt mycket för att få ihop någon sorts minimilön, och detta kan vara jobbigt, rent psykiskt.
 
Där finns många seriösa arbetsgivare som jobbar med försäljning som erbjuder garantilön och provisionsbaserad, leta efter dom. Vill ni ha tips, hojta till. Har ni fått ett erbjudande men är tveksamma, fråga så försöker jag hjälpa till med råd så gott som möjligt.
 
Måndagar och Torsdagar ska jag försöka hålla "säljskolan" med ett inlägg  om en viktig sak eller punkt inom säljyrket, om säljteknink och om egna erfarenheter som jag ska berätta djupare om. Förhoppningsvis kommer det innebära att någon känner suget och ger sig in i det för att prova. Denna person kanske blir inspirerad och blir nästa storsäljare ?
 
 
Jag jobbar just nu med www.hrtorget.se , en sida för hotell och restaurangmänniskor, och jag rekomenderar alla som jobbar eller är intresserade av denna bransch att ta en titt förbi. 
Lajka oss på facebook, --- > https://www.facebook.com/hrtorget?fref=ts och kika in på hemsidan. Du hittar massor med jobb, tips, inspiration och inte minst om du driver en verksamhet i dag, så kan du spara oändligt med tid genom att använda sidan. Den är helt kostnadsfri för besökarna.
 
 
 
 
Utöver detta håller jag på att starta eget och jag kommer inom kort, i samband med lanseringen av affärsidèn tala om hur jag har gjort, vad det är och uppmuntra andra till att tänka i banor om att starta eget. Det är det värt!
 

Kommentarer

  • Ajla säger:

    Först följde jag nidaa's blogg sedan din andra systers och nu kom jag in på din. Hmmm vet ej hur jag kom in här på denna blogg. Men det blir att jag följer alla tre nu.

    Fortsätt blogga!

    Svar: Haha ! Underbart ! Misstänker du gillar min mest ;) Dom andra försöker bara följa mina fotspår : )I will !
    Eldar Sljivo

    2013-03-16 | 16:26:41
  • Ajla säger:

    Hmmm skall jag vara ärlig så är det nidas gamla blogg som toppar. Men övning ger färdighet så fortsätt bara!
    Hehehe....


    Svar:
    Eldar Sljivo

    2013-03-17 | 11:21:50
  • Eldar säger:

    Haha, jo jag håller med, det är dock gamla meriter, jag menar Liverpool / Arsenal är inte bäst längre, trots att de en gång dominerade ;)
    Skämt åsido, fortsätt gärna kommentera och ge feedback :)

    2013-03-17 | 21:51:53
    Bloggadress: http://livetscirkel.blogg.se

Kommentera inlägget här: