livetscirkel.blogg.se

Wzzuuuppp Gänget !? :) Eldar här. Detta är ett nytt projekt från mig pga. av en ny start på livet, efter en lång och kaotisk period som ni kanske kommer ta del av med jämna mellanrum. Jag kommer blogga om allt som livet har : Roliga saker som får er att skratta, barn, familj, tråkigheter, Bosnien / Bosniens Landslag, jobb, driva företag, sport, personligt, saker ur det förflutna, min dotters uppväxt, kärlek, filmer, drömmar, visioner, hur man jobbar mot mål, sälj, marknadsföring och kanske om jag orkar samt har lust, politik. Kontakt: [email protected] - oavsett vad

Marknadsföring/Reklam - Masterpieces

Kategori: Allmänt

Jag har jobbat inom sälj yrket majoriteten av mitt arbetsliv. Började som ca. 20 åring efter en snabb vända väktaryrket en sommar. 
Började knacka dörr hos folk för att sälja tv abbonemang för Viasat, vi åkte också iväg för att ställa ut på marknader och mässor. Enbart provisions lön men jag visste det bara handlade om en månad eller 2 tills det att jag hittat nytt jobb, något mer seriöst.
Trots enbart provisionslön fock jag ihop en ganska bra månadslön så det var ju ett tecken på att jag kanske hittat rätt.
Efter en kort tid fick jag också jobb på ett säljbolag, som säljer marknadsföring via telefon. Lokaldelens dotterbolag Annonsbokningen. Annonsbokningen tog in externa projekt så som Kataloger, tidningar, magasin, internetsidor, bioreklam och sf.se .. Så vi sålde annonsutrymmen åt dessa projekt.
Här kom jag även i kontakt med www.hrtorget.se och en fantastisk människa. Efter ett par tidsbegränsade uppdrag åt honom stod det mer elelr mindre klart vad som var min grej. Det var den sidan. Försäljningssiffrorna dominerades med stor marginal och då var vi ca 5 säljare. 
 
Det tog dock tid men under kommande år hann jag utbilda mig till trafiklärare och därefter tog jag anställning på www.hrtorget.se . Sitter på världens bästa litet kontor med världens bästa människor runt omkring, med världens bästa stämmning, och världens bästa inredning så som ping pong bord och flipperspel. Det går en del tid åt det :)
 
I och med att jag sålt marknadsföring inom många olika medier och förutsättningar,så jag har ganska bra koll på marknadsföring, hur det funkar, vad det kostar, hur man ska göra, var man ska göra det, och inte minst vad som går hem.
 
Har ni någon gång reflekterat över varför Coca Cola är just.. Coca Cola eller varför alla barn känner igen Mc`donalds, varför man nynnar och småsjunger på företags reklammusik, varför man placerar "spelnyheter" (där någon har vunnit miljoner)  men där det egentligen är en köpt reklamplats. Allt har ett syfte, allt har ett mål, att påverka oss.
 
Ni kanske tänker men faaaan vad dålig reklam men lita på att den har ett syfte, bara din reaktion på att den är kass har gjort att du uppmärksammat den.
Ogenomtänkta, dumma, tråkiga reklamer finns det gott om men jag såg på Coops reklam som rullar nu och skrattade gott åt den, så mycket att jag var tvungen att leta upp den på youtube :) tänkte jag skulle dela med mig med några utav mina favoriter.
 
Vi kör..
 
Coop överraskade mig positivt :) Humor är alltid välkommet inte minst på det här sättet och skådespelaren gör ju ett fantastikst jobb. Verkligen gjord med glimten i ögat och på ett chramigt sätt!
 
-------------- >>>>>   http://www.youtube.com/watch?v=dAfHusXwz48&list=PL89C94EFD78CF8454&index=1
 
Jag har en favorit sedan 4 år tillbaka som jag kom över på något sätt. Vet ej hur och tror inte heller denna har gått någonstans. Bara en rolig grej typ. Ikea - Skillsmässan :
 
-------------- >>>>>   http://www.miloop.com/film_view.aspx?movie=10312
 
 
Mitt i skrivandet tappar jag fokus, det kom annat emellan. Vi fortsätter på det här temat en annan gång.
 
 

Kommentarer

  • Ajla säger:

    Ja vissa reklamer suger rejält men bara det att man tycker det så har man uppmärksammat det och kanske pratar med andra om det... Vips så marknadsförs det ändå...

    / bloggens maskot !



    Svar: God dag maskoten = )
    Ja, där finns ju många olika sätt att göra reklam på, vad har du för favoritet / motsatsen ? :)
    Eldar Sljivo

    2013-03-20 | 13:27:02

Kommentera inlägget här: