livetscirkel.blogg.se

Wzzuuuppp Gänget !? :) Eldar här. Detta är ett nytt projekt från mig pga. av en ny start på livet, efter en lång och kaotisk period som ni kanske kommer ta del av med jämna mellanrum. Jag kommer blogga om allt som livet har : Roliga saker som får er att skratta, barn, familj, tråkigheter, Bosnien / Bosniens Landslag, jobb, driva företag, sport, personligt, saker ur det förflutna, min dotters uppväxt, kärlek, filmer, drömmar, visioner, hur man jobbar mot mål, sälj, marknadsföring och kanske om jag orkar samt har lust, politik. Kontakt: [email protected] - oavsett vad

Mixen, John Perkins, Kanon och Kalkon

Kategori: Allmänt

Många punkter att beta av och vi börjar med hur det såg ut i samband med Bosniens match mot Grekland. Helt underbara bilder, klipp och atmösfär. Jag gillar stämmningen, atmosfären, optimismen, skratten, skämten, humorn, hejjandet och allt runt omkring som det är när Bosniens landslag spelar.
På grund av att Bosnier är utspridda i stort sett över hela världen så har de "Bosniska Drakarna" ett enormt stöd vart de än spelar.
Själv har jag vart och stöttat dom i Paris, Estland, Belgien *2 , Oslo, Sthlm och planerar att åka på många många fler resor. Åkte även ner till Sarajevo 2006 när det var match mot Serbien. 
Har bara gott att säga om dom resorna i Paris var vi någonstans mellan 15.000-20.000 Bosnier, Belgien 16.000 första och runt 10.000 andra gången. 
Råsunda hade 23.000 åskådare där min bedömning var att det var ca 19.000 Bosnier. Det är helt galet, helt sjukt egentligen, men det landslag betyder väldigt mycket för folk, och oavsett hur det går så har de alltid hyllats. 
Hos varje familj, inom varje person, stor, liten eller gammal, med ursprung från Bosnien så följer detta med konstant genom livet, landslaget och dess spelare. Alla har en landslagströja, alla har halsdukar, flaggor och mössor, bilar smyckas, roliga saker görs. Ingen skäms eller tycker det är tråkigt, oavsett hurpass "bosnisk" man är eller hur mycket man gillar själva sporten. Dagarna innan och efter match är ungefär som röda dagar, det är dagar där allt fokus handlar om landslaget.
Kan någon gång framöver berätta om det olika resorna jag gjort och visa lite bilder och klipp.
Allt detta gör ju givetvis att man som spelare verkligen lämnar hjärtat på planen och gör det som är bra för laget, inte individen. 
 
Och jaa.. Bosniens fans är välrdsmästare i att skapa stämmning.. Ingen slår oss på det.. Brazil, here we come ! 
 
Så här var det i samband med matchen mot Grekland: 
Grymma videoklipp, alla ni borde klippa in samtliga länkar nedan och ta en titt, det är något som borde finnas mer av här i Sverige.
 
 
Så här firas det mitt i centrum i Sarajevo. Så jäkla underbart, mer sånt här tack!
 
Så här såg det ut från de allra trognaste fansen som hade åkt till alla världens hörn för att se Bosnien och stötta dom, oavsett om det är fotboll eller handikapp volleyboll. Cred to BHFanaticos- Bosnian Support Army
 
Ett annat klipp från hjärtat av Bosnien, Sarajevo centrum där nationalsången ekar. 
 
Firandet i Tuzla 
 
 
Så här såg det ut i matchstaden Zenica innan match
 
 
Och mer utav glädjen på gatorna
 
 
 Aa.. vad ska man säga.. Önskar och längtar tills jag själv får uppleva det varje gång. Hemlängtan är stor ibland.
 
Vi skiftar ämne och glider in på veckans kanon och kalkon:
 
Det känns bra att bestämma och vara sin egna chef när det gäller att skriva, så jag skippar kalkon denna vecka och fokuserar på kanon(erna) där vi har 3 stycken på delad första plats
 
1. Bosniens vinst över Grekland som innebär stor chans till direktkvalificering till vårt första mästerskap - Brazil here we come
1. Min dag med min dotter i går
1. Lanseringen av kalastorget.se
 
 
Tänkte nu skriva om ett kärt program och det kommer alldeles strax men jag pausade i skrivandet för att åka ner och käka hos mina föräldrar och syster.
Ringde henne när jag körde och skickade ut en order om att när jag kommer så borde hon ha serverat maten till mig, för övrigt "Buranija" eller som vissa av er säger "Mahune" , tillsammans med cola och en smörgås. Hon skämtade till det och undrade om det var något mer så jag sa en musikönskning, en bra låt av ex. Dino Merlin. (Balkans mest framgångsrika och enskilt största sångaren)
 
Förväntade ju mig givetvis inte någonting men jag kommer in, Dino Merlin är på och på bordet står..
Lamija Lamija, you are the shit.. <3 Hon är för övrigt mitt uppe i bal planeringeb, har vi något mobboffer som skulle vilja joina henne, så hon inte behöver gå själv, för hon kan vara lite utanför ibland, så man tycker synd om henne. Hennes bästa kompisar som gillar henne är Esma, 5 år. Lamija är ibland lite långsam i utvecklingen så dont be hard on her :)
 
 
Nästa tema ska handla om Samhälle och Uppdrag Granskning.
Ett program jag har varit trogen och kommer vara trogen, troligen för alltid. De bästa journalisterna, de intressantase och största sakerna som tar upp och vågar ta upp känsliga frågor, ställa obekväma frågor och inte nöjer sig med lögner och bullshittande till svar.
 
Ett avsnitt som berört mig mycket är inslaget om Kamerunierna om ni kommer ihåg?
http://www.svtplay.se/video/964856/del-2-av-18
Dessa afrikaner hade hört ett rykte om att där finns pengar att tjäna i Sverige genom att plantera skog. Så de lånade ihop ca 20-25 tusen kr. för att betala diverse "omkostnader" (pengar till Skogsnicke) samt flygbiljetter och liknande.
De skulle tjäna 18.500 i månaden och efter ett halvår, när de kommer hem efter 6 månader så skulle de ha med sig tillräckligt mycket pengar för att det ska anses vara värt det. 
Pengarna skulle de investera i sina familjer, affärer, gårdar och hus hemma i Kamerun.
Varje Kamerunier som visas i programet ser ut och låter som en jävligt god och ärlig människa.
 
Det som hände var att Skogsnicke, eller Nicklas Gotthardsson, (ett svin, ett rövhål, en äcklig och vidrig människa) ändrade förutsättningarna så att Kamerunierna skulle jobba på "provision" som skulle innebära runt 0.20 öre per planta. Med detta system innebar det att Kamerunierna inte ens gå plus, även om de så satte 3.000 plantor om dagen.
Sättet de levde på var horribelt, alla dom fick dela på sovrummen och 1 toalett medan Nicklas hade sin egna, Nicklas körde hem kycklignar till dom i svarta sopsäckar och slängde ut på golvet där de kunde göra vad de ville. Deras föda var kyckling, tomater och ris varje dag.
 
När "arbetsperioden" var över fanns där inga pengar från Nicke, som jag för övrigt hoppas någon stör sig så mycket på att den åker och hälsar på Nicke, tar med honom ut till skogen och torterar han, sedan låter han gå hem naken. 
Han är medveten om vad han gjort men ändå så svarar han som en idiot i programet och jag har inte mer ord än att jag tycker han borde skjutas, mer eller mindre. Ta inte allt jag skriver bokstavligt men jag blir riktigt förbannad på sådana kräk.
 
Det hela slutade, gissa hur, jo, Kamerunierna fick till slut, via facken och annat piss som man betalar för pengar, dock bara en bråkdel av det utlovade. Dom ville knappt ta emot det, känslorna var jobbiga och många grät. De kan ju inte återvända hem utan pengar. Folk hemma hotar dom med att det är bäst att dom har pengar med sig, för kommer ni ihåg att de lånat för att komma hit och jobba??!!
Helt galen historia som fler borde se och ställa krav på att någonting görs.
 
Nedan kommer några citat från de som har varit inblandade i programet, alltifrån facken, jättarna SCA och Holmen som äger skogen, politiker mm.
Varför är det ingen som gör något? Varför tar ingen ansvar?! 
Fattar ingen att detta är förutom en möjlighet att visa medmänsklighet även skaffa sig bra PR, genom att säga nu bestämmer vi att vi betalar dessa kamerunier? Det är en god sak som hade fått mycket uppmärksamhet. 
Varöfr ändras inte lagarna? Och det som jag är mest kritisk till är att det ständigt upprepas att kontraktet de skrev på från början inte gäller eller är enligt lag riktigt. 
Sedan NÄR har underskrifter, villkor, och datum på ett papper i Sverige inte varit bindande och hur kan det komma sig att detta inte är det? Det är dessutom skrivet på Migrationsverkets papper med deras logotyp!
Så som jag har fått lära mig och sättet jag jobbar på är att ett muntligt avtal är ett avtal, och giltigt, för att inte prata om ett skriftligt!
 
Tommie Andersson - Avtalssekteterare GS Facket  " Det dokument du här med migrationsverkets logga har ingen rättslig ställning" ??!!! 
"Dom här killarna har blivit grundlurade"  - Nähee, bra Tommie, gör något åt saken!
 
Katarina Novak - VD SLA  -  "Skogsnicke har följt regelsystemen enligt migrationsverkets regler och det har han gjort korrekt" - Skjut dig själv!
"Människorna som har kommit hit från ett annat land har också en möjlgihet att göra en bedömning och har ett val om de vill skriva på ett anställnignsavtal". Om du hade skrivit på ett avtal som ger dig 300.000 kr i månaden i Kamerun, via ett papper från deras myndigheter, hade inte du gjort det?? - Katarina, du är dum i huvudet
"Utifrån mitt perspektiv hr inte jag anledning att tänka/kommentera om dessa människor har skuldsatt sig eller inte" - Gå och skjut dig själv gärna tillsammans med Nicklas! 
"Jag nöjer mig med att de personer som tar hit folk följer regelsystem" - Då har du verkligen inte ens gjort ditt jobb
 
Mats Sandgren - VD SCA (skogsägaren) "Löften givna av någon person dom kan inte vi svara för" - Nej Mats, du har helt rätt, men det är er leverantör, och hans arbetare har jobbat i er skog och ni har betalat HONOM för att få jobbet gjort. Har ni verkligen inget som helst ansvar? - Mats du verkar ändå rätt vettig, och tycker väl inte detta är ok, ta dig i kragen och gör vad du kan istället för att säga att ni inte har ansvar. Rent moraliskt har ni det!
 
Jeanette Tretten - Informationschef Holmen Skog. 
"Vi på holmen måste förhålla oss till de lagar och regler vi har i Sverige i dag" - Nähe det menar du inte? Vad har det med saken att göra?
Jag har inte mycket mer att säga till dig Jeanette förutom att man på dig ser att du inte tycker det är rätt och att du kanske egentligen vill svara annorlunda men du kan ju itne gå emot företaget. Sådana som du tycker jag faktiskt synd om när de utsätts för sådana här frågor då sådana som du egentligen är "goda" och kan inte spela och stå på er samt stänga ute den riktiga faktan. Men våga säga som det är då, våga ta avstånd, våga göra något åt det istället för att säga "jag ska be våra experter titta på det" Bullshit, du har inga experter! Det säger du bara för att komma ifrån intervjun så snabbt du bara kan!
 
Pricken över i:et måste väl ändå vara politikern och ansvarig migrationsminister Tobias Billström:
"Man blir illa berörd av ett sånt här reportage" - Det blir man, men jag tror inte ett skit på att du blir det, du ser bara dina egna intressen och du har inte precis gjort något för att det inte ska vara som det är.
"svenska modellen bygger på avtalsfrihet" - Sure Tobbe, din patetiska politiker, ta hit kamerunier och omvandla deras kontrakt så de sedan kan bo i Sverige i minst ett år, borta från sin familj, på främlingars soffor, och ett pisseliv i ett främmande land. Way to go! Idiot!
Dock måste jag ge dig att du är jävligt skicklig på att hålla masken när Konungen av journalistik Janne Josefsson intervjuar dig. Grymt skicklig, men fortfarande, så är du ett rövhål.
 
Kred till Ullrika som har hjälpt kamerunierna med alltifrån en soffa att sova på till mat och kläder. Fler sådana som dig behövs!!!! 
 
Här hittar ni uppföljnignen om "gästarbetarna" http://www.svtplay.se/video/1079911/del-8-av-18
 
 
 
 
Economic Hitman by John Perkins.
 
Den här bloggen fortsätter med sina konspirations teorier och vi gillar det, att ifrågasätta. Men nu är det inte längre bara teorier, detta avsnitt är bara fakta, berättelse och sanning. Detta är på riktigt och detta har hänt.
 
John Perkins är en före detta så kallad Economic Hitman, som också är namnet på hans bok, "Confessions of an Economic Hitman".
Han har länge haft saker han vill säga och berätta för att få oss att öppna våra ögon och förstå hur det hela fungerar men blivit stoppad, hotat och mutad för att hålla det hemligt. Saker som hålls hemliga på högsta nivå, politik, samt varför vissa saker är som de är.
John är en mycket klok man, och det är inte konstigt att just han handplockades till detta jobb som han haft väldigt länge. John är egentligen i grund och botten en god människa men lockades in i det ( som alla andra hade gjort ) utav som han själv säger makt, pengar och sex.
 
Vi ska strax komma till sak, och ni ska få höra en av hans berättelser, och jag lovar att om ni börjar titta på honom, så kommer ni fastna och kolla klart hela timmen samt leta efter andra intervjuer för att komma närmare sanningen, och den sanningen är att bla. 9/11 var en skickligt planerat händelse av regeringen för att motivera sitt krig som utåt var "mot terrorism" men internt handlade om heelt andra saker.
 
Det John i grova drag berättar är att USA går in i ett land som de har intresse i, och säljer in enorma projekt som ALLTID kostar mer än vad detta landet någonsin har råd med. När landet inte kan betala ger man ett förslag på att lösa det på andra sätt. Detta kan vara allt ifrån att instalera militärbas i landet, eller roffa åt sig av det landets resurser så som olja, skog vatten eller liknande.
 
Detta spel har pågått länge, och som John själv säger så måste folk börja fatta varför folk hatar USA och varför terroristgrupper har USA som mål. Jag försvarar inte terrorism, aldrig, det är det värsta som finns, oavsett om vi snackar Breivik, Sthlmbombaren eller själbmordsbombare på köpcenter i Mellanöstern. Men jag kan verkligen förstå varför människor kan tänka sig ta sitt liv för att göra USA illa.
John Perkins sammanfattar detta på ett bra sätt! Han säger att om USA, som är ungefär 20 % av jordytan, kontrollerar, har eller äger 80 % av jordens resurser och kontrollerar det mesta genom att kliva in i länder och starta krig eller ett "ekonomiskt krig" - där landet står i skuld till USA, så är det klart att människor börjar hata oss, och vi är ett bra folk och hade förstått detta om vi vetat mer om det, då hade vi också kunnat göra något åt saken.
 
Se och lyssna noga till Johns ord i länken nedan och bilda er själva en uppfattning om hur det egentligen är!
http://www.youtube.com/watch?v=yTbdnNgqfs8
 
 
 Feel Free to Comment!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: