livetscirkel.blogg.se

Wzzuuuppp Gänget !? :) Eldar här. Detta är ett nytt projekt från mig pga. av en ny start på livet, efter en lång och kaotisk period som ni kanske kommer ta del av med jämna mellanrum. Jag kommer blogga om allt som livet har : Roliga saker som får er att skratta, barn, familj, tråkigheter, Bosnien / Bosniens Landslag, jobb, driva företag, sport, personligt, saker ur det förflutna, min dotters uppväxt, kärlek, filmer, drömmar, visioner, hur man jobbar mot mål, sälj, marknadsföring och kanske om jag orkar samt har lust, politik. Kontakt: [email protected] - oavsett vad

Movies You Have To See

Kategori: Allmänt

En läsare önskade tips på bankrånarfilmer, då han planerar en kupp, och behvöde lite inspiration så vi börjar väl med den typ av film.
 
 
                                                             INSIDE MAN
   
 
En film som är tung, en plan som är välplanerad, och något av psykologispel mellan polis/rånare. 
Här är ett bra startskott för er som letar efter inspiration till det perfekta jobbet. = )
 
                                                   
 
 
                                                   THE INTOUCHABLES
                                                             
 
                                                  
 
 
En av de bästa filmerna som gjorts som faktiskt har något mer bakom sig än att bara vara en film. Man känner med skådespelarna, man förstår utifrån deras bakgrund hur de tänker.
Ni kommer få träffa en rik man, utan förmåga att röra på sig och som behöver hjälp dygnet runt. Den andra delen är en man från förorten men dåliga framtidsutsikter men som är en bra människa med mycket känslor. Jag älskar denna typ utav människor och han visar verkligen i sin roll att personlighet och social kompetens borde gå före högskoleutbildningar.
 
 
 
                                                  The Hurricane                               
 
                                
 
 
Rubin "Hurricane" Carter, är en boxare och filmen är baserad på verkliga händelser - för övrigt den typ av filmer jag gillar mest. Det här är en djup film att titta på med en utmärkt skådespelare överlag. Denzel Washington gör bra skådespelarinsatser över lag, inte minst denna.
Berättelsen börjar om en ung kille som inte har någonting men blir stor och känd via Boxningen. Hela storyn handlar om hur han blir falskt anklgad och dömd till fängelse för ett mord. Sedan börjar en ny historia med en ung kille, x antal år senare som läser Carters bok och som beslutar sig för att hjälpa till att få ut han ur fängelset.
Gripande film och jag har personligen sett den ca 5 gånger.
 
 
 FELON
 
 

 
 
 

Här är annan typ av fängeslefilm som jag fastnat för och sett många gånger. En bra historia, och en bild av hur det kan vara i de tuffaste fängelsena, tillsammans med återigen en man som inte förtjänar att vara där. 
Gillar ni fängelsefilmer så är även "CELL 211" värd att titta på. Visserligen Mexikansk film men hitta den med swesub så har ni riktigt bra filmkväll. Tycker personligen inte det är någon nackdel att de inte talar Engelska, tvärtom, det blir mer på riktigt.
 
                                                   BLUE VALENTINE
 
 

 
 
 Vi tar en sväng in till romatink och kärlek också. Utöver Denzel Washington har jag Ryan Gosling som en av mina favoritskådespelare och jag tror att jag tycker varje film med honom är bra. Hans skådespeleri kan göra vilken film som helst sevärd.
En "kärlekshistoria" som växlar mellan den gamla kärleksfulla tiden till nutiden där det är nära upplösning på förhållandet.
Alla som haft eller har förhållande kan känna igen sig i denna och jag vågar sticka ut hakan och säga att alla kan sätta sig in i situationerna. Oavsett om man är tjej eller kille och det kan även vara så att killar känner igen sig i hennes berättelse och tjejer i Ryans.
Jag kände igen mig i båda till 50 %
 
 
 
 
MY NAME IS KHAN
 
 
 
På min favoritlista måste även en film som denna tas med. En gripande 3.5 timmar lång berättelse som sätter djupa spår i en, och som kan få en att fälla tårar.
En kärlekshistoria mellan två indier, den ena en austistisk muslim och den andra en vacker buddistisk kvinna.
Kärleken infinner sig och här tar historien sin början. Efter ett tag händer 9/11 attacken - ( som för övrigt var icensatt av amerikanska regeringen ) och där händer en del saker i filmen som jag inte ska avslöja.
Den autistiska killen känner att han är tvungen att söka upp presidenten för att få tillbaka sin kärlek och vi får följa med på hans otroliga resa.
 
 
 
  CRAZY STUPID LOVE
 

 
Vi måste ja ha med lite komedi också, så vi tar en med favoriten Ryan Gosling.
En rolig film som får en att skratta och där det hela blir jäävligt rörigt till slut.
 
 
 
Som ni märker har jag ganska bred filmsmak. Något som inte tilltalar mig är skräck - äventyr - thriller. Kan väl tycka att Avatar och till viss del Sagan om ringen KAN vara bra, men det är inget jag föredrar att sitta och kolla på. Gillar de för att det är bra historier men det är så långt i från vekrligheten man kan komma.
Thriller och skräck ser jag inte direkt vad som är tjusningen i det hela, har sett en del men inget jag direkt fastnar för och säger wooow.. 
 
Har många många mer filmer på lager som jag kommer eventuellt tipsa om framöver. Detta vara bara ett litet urplock.

Kommentarer

  • monica säger:

    Du är grymt bra på att skriva, kille....
    T om jag som inte gillar bloggar gillar att läsa dina inlägg...
    Kanske tyckte det blev lite tråkigt när du skrev en hel sida om fotboll, hihi!! Men alla har vi olika intressen.

    Däremot gillar jag när du skriver hur bra du och din dotter har det..Lät helt underbart!!!

    Filmtipset är också bra..Tror faktiskt jag se Intouchables ikväll när jag kommer hem...

    Fortsätt skriv, längtar till nästa inlägg;)

    Svar: Tack Monica!
    Vet vem, kanske även du kommer in på bloggandet ? :)

    Intouchables är en klar 10 poängare, och du hittar den på www.swefilmer.se!
    Eldar Sljivo

    2013-03-08 | 10:26:43
  • Matilda säger:

    Hej du! Vilken bra blogg du har! Tänkte bara höra efter när man kommer att kunna beställa skor från hemsidan? Min dotter bara måste ha ett par blinkande skor :-) ! Med vänlig hälsning, Matilda ( din förra granne och gammal vän till jossi )

    Svar: Tjenixen! = )Tack för kommentaren! Berätta gärna vad som är bra/dåligt, vad du gillar..
    Skorna kommer inom kort, vi har lagt beställning och väntar på att de ska tillverkas och skickas. Så det är bara att hålla utkik, inom en 2 veckors period borde allt vara klart.
    Eldar Sljivo

    2013-03-08 | 20:54:49

Kommentera inlägget här: