livetscirkel.blogg.se

Wzzuuuppp Gänget !? :) Eldar här. Detta är ett nytt projekt från mig pga. av en ny start på livet, efter en lång och kaotisk period som ni kanske kommer ta del av med jämna mellanrum. Jag kommer blogga om allt som livet har : Roliga saker som får er att skratta, barn, familj, tråkigheter, Bosnien / Bosniens Landslag, jobb, driva företag, sport, personligt, saker ur det förflutna, min dotters uppväxt, kärlek, filmer, drömmar, visioner, hur man jobbar mot mål, sälj, marknadsföring och kanske om jag orkar samt har lust, politik. Kontakt: [email protected] - oavsett vad

Onsdags Mixen

Kategori: Allmänt

Wzuup readers..
 
Vi har många saker att beta av så vi sätter i gång med det samma. Vi börjar med det utlovade inlägget om hur man söker jobb och går sedan vidare på annat smått och gott.
 
Att söka jobb.. Var ska man börja? Jag är en sådan som påstår att allt är möjligt bara man vill. Trots att vi är i en period som vart full av varslingar, ekonomin går dåligt osv. så kan den som vill och har viljan hitta ett jobb
Uppmärksammade ni ordet "viljan" ? Det är det som det hela hänger på. Vilja kopplas ju även ihop med hur pass intresserad man är av jobb.
 
 
Där finns en del olika jobbsökanden och jag tänkte jag skulle lista samtliga på en skala 0-10 här nedan.
 
0-2
Man söker bara för att man är tvungen, för att få a kassa och för att arbetsförmedlingen har ett krav på antal sökta jobb i veckan/månaden. Denna arbetssökande kommer inte hitta ett jobb genom att maila på en platsannons. Detta CV:et hamnar bara en helt annan mapp. Låt oss förstå att de som rekryterar och har lagt ut en annons, dom får inboxen full av CV, vi snackar alltifrån tvåsiffriga till 4 siffriga ansökningar. Man försöker också söka jobb som man vet man inte har en chans till redan på förhand.
 
2-4 
Man söker jobben men egentligen inte. Man är inte så motiverad eller sugen på att jobba. Man kanske söker lite lojt, kanske pga omgivningen, då man inte vill se ut som en soffpotatis.
 
4-6
Här är man intresserad av att jobba, och lägger ner tid på sökandet. Det blir dock väldigt sällan något dels pga att man kanske saknar självförtroendet att våga visa och våga vara jobbig. Det kan vara att den sociala kompetensen är mindre och man inte fastnar för ögonen hos rekryterarna. Dessa personer kan man köpa svaret "där finns inga jobb" för det är så dom känner av det. De tidigare nämna vill eller orkar inte jobba.
 
6-8 
Är man här uppe när man söker jobb så gör man det mesta rätt, ibland går det vägen, ibland inte. Man är på, man ringer, man tjatar. Kanske inte hela vägen ut men tillräckligt för att ha bra chanser att få ett jobb.
 
8-10
Här hittar vi de som vet hur man söker jobb och som kan få vilket jobb som helst. 
Här tänker man inte bara utanför boxen, här hittar man nya boxar som ingen trodde fans och tänker utanför dom. Man söker jobb hos företag som inte har en platsannons, man visar ölverlägset bäst intresse och vilja hos de som har en platsannons och man vet hur man ska göra för att på jobben.
Man kan gå till företagets dörr, knacka på, söka personalansvarige, hälsa med ett leende, visa en bra och social sita, med glimten i ögat, öppenhet och ärlighet. Man lämnar över CV:et, och säger innan man går att man väntar på hennes/hans samtal.
Det kommer inte resultera i att där händer mer än att du får ringa tillbaka 1-2 veckor senare och säga " Heeej det var **** vi träffades lite snabbt här om veckan" Svaret kan ni själva lista ut, och för er som inte kan så brukar det bli "nämeen heej" med glad och trevlig klang på det för ja, hon/han kommer ihåg dig och tycker det är spännande kul att någon visar sånt intresse.
Fortfarande så händer inget, utan 2-4 veckor efter det borde du slå en pling igen och köra samma visa. Snacka allmänt om saker, fråga hur han/hon mår, om de haft en bra helg, och våga ha ett normalt samtal så det inte känns jobbigt, pinsamt eller spänt. Säg att du är superintresserad och vil lkomma i gång att jobba a.s.a.p
Förhoppningsvis kan du räkna med ett samtal inom 1-2 veckor där de ber dig komma på intervju, och där har du redan kommit halvvägs. De är intresserade av dig, av din vilja, av ditt engagemang, och då hittar man en arbetsplats till en sådan person.
Intervjun ska också klaras av, och återigen, var dig själv, var ärlig, ställ frågor även om dom, var jordnära, ett leende på läpparna och glimten i ögat.
Då borde du ha ett jobb inom ytterligare ett par veckor.
 
 
CV är en annan sak man kan använda. Våga göra CV:et så det sticker ut ur mängden, så man fastnar för det. Jag sitter på vad jag tror är det bästa CV:et / Personliga brevet mina ögon någonsin beskådat, en fd. kollega och vän till mig som fick svaret från en som jobbat som personalansvarig under ** år, att han aldrig heller sett något bättre. Ska kolla upp om jag kan dela med mig smakprover av detta, dock lovar jag inget. = )
 
Ni som vill, ta tag i detta, ut och sök jobb, dom finns!
kommentera och fråga om ni undrar över något gällande jobbsökande.
 
 
Nu vidare in på Sportspegeln.
Trots en Champions League kväll, börjar jag med ishockey. 
Mitt kära Djurgården, såg ut att spela bort sig själva ifrån fortsatta möjligheter till Elitserien efter dubbla förluster men i senaste omgången bortavann man samtidigt som konkurrenten Örebro inte lyckades vinna på hemmaplan.
Nu måste Djurgården ha hjälp från avhängda Oskarshamn som i sin match måste ta 2 eller 3 poäng för att Djurgården ska knipa förstaplatsen. Och supportrarna har börjat samla in pengar till Oskarsamn som oavkortat kommer gå till dom vid detta utfall. Lite motivation helt enkelt. Bra drag!
 
Vidare in på Champion League, och nej, jag går inte in och pratar om Barcelona - Milan som många väntat.
Jag är trött på kommentarerna på fejjan, som alltid när Barca / Real Madrid spelar, alltid likadana och jag fattar inte vad Real Madrid hade med saken att göra igår? Ändå lyckas de komma med i nästan varje inlägg.
 
Hur som helst, jag såg riktig fotboll, med passion, inte bara på planen även på läktarna, välspelad och underhållande fotboll, som böljar fram och tillbaka. Vi pratar om Schalke 04 - Galatasaray.
Hade innan match magkänsla att Gala skulle gå vinnande ur striden med tanke på spelare som Drogba, Sneijder, Altintop, mm mm. Dessa var en stor besvikelse, utom Altintop som bla. fick en drömträff och gjorde mål på sin moderklubb i staden han är född i. Han firade, jag tror inte det var för att håna eller något åt det hållet utan enbart för hans känslor är större för den turkiska klubben.
Vilken match vi fick se, rekomenderar alla att se den i efterhand.
 
Förresten, en rolig grej som faktiskt är sann. Jag har absolut inget emot Barca-Real matcher, det är ju den bästa fotboll man kan se. Men tänk om man kunde kombinera dessa två bilder, att även El Classico har denna inramning, istället för massa turister med fotokamera?
 
 
 
 
 
 
Tänkte vi skulle svänga in lite snabbt på Politik / Konspiration också innan vi avrundar med humor och filmtips.
 
Jag kommer inte förklara mer kring mina tankar och åsikter utöver bilderna. Döm själva och fråga om ni vill vet något.
 
 
 
Om vi rattar över till gripande människor och berättelser.
 
Filmen hittar ni på följande länk : http://www.swefilmer.com/klitschko-2011/klitschko-2011-video_9682b684d.html - streama direkt.
 
"Klitschko"
En film i den klassen jag gillar filmer. Dvs. en 10 poängare. Baserad på sann historia, det är samtidigt en dokumentär och riktiga bilder. Berättar en historia om 2 bröder som började tycka om boxning för boxningens skulle och inte som alla andra för att man inte har några andra framtidsmöjligheter. De blev utskrattade men kom tillbaka, de älskade varandra och ställde upp för varandra, dom blev vinnare. Samtidigt som en av dom var engagerad i den korrumperade politiken hemma i Ukraina, och gör allt för att få bort korrumptionen.
 
Mycket sevärd, och jag hoppas ni hittar tiden ikväll att se den!
 
En riktig hjälte, kämpe, och en stor människa !
 
 
 
Humorväg bjuder vi på följande =  ) :
 
 
Avrundar inlägget med humor på hög nivå, absolut inget för feminister utan humor men ett roligt inslag från en skön komiker som faktiskt bara säger som det är. Tjejer, tänk om, tänk rätt. 
 
 
 
 Förresten, varrförrr!!?? Trodde ju det var dags för vårjacka, istället fick man en jäkla massa snö!
 
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Hej, Tack för tipsen om jobbsökande! Det skulle vara kul om du kunde fortsätta skriva om det. :)

    Svar: Hej och tack för läsningen, hoppas det kan vara tillräckligt med motivation som är skillnad mellan att få eller inte få ett jobb.Skriver gärna mer, återkom med vad mer du vill veta om =)
    Eldar Sljivo

    2013-03-13 | 14:30:34
  • nida säger:

    Tycker du kan mejla över ditt CV & p.brev till syrran din så får jag se om det slår mitt huehuehe :) hajde jalla!!

    Svar: Its on its way :)
    Eldar Sljivo

    2013-03-14 | 08:10:41
    Bloggadress: http://nivran.blogg.se

Kommentera inlägget här: