livetscirkel.blogg.se

Wzzuuuppp Gänget !? :) Eldar här. Detta är ett nytt projekt från mig pga. av en ny start på livet, efter en lång och kaotisk period som ni kanske kommer ta del av med jämna mellanrum. Jag kommer blogga om allt som livet har : Roliga saker som får er att skratta, barn, familj, tråkigheter, Bosnien / Bosniens Landslag, jobb, driva företag, sport, personligt, saker ur det förflutna, min dotters uppväxt, kärlek, filmer, drömmar, visioner, hur man jobbar mot mål, sälj, marknadsföring och kanske om jag orkar samt har lust, politik. Kontakt: [email protected] - oavsett vad

Säljskolan part 1

Kategori: Allmänt

                                 
 
 
Har tidigare gått ut med att jag kommer köra säljskolan måndag och torsdag men vi håller det enbart på Torsdag, annars skriver jag något som jag troligtvis inte kan hålla pga. tidsbrist.
 
Första lektionen tänkte jag vi ska gå igenom grunder inom säljyrket. Om ni gillar läsningen, får motivation, tips och peppning, sprid gärna vidare och rekomendera läsningen för era kollegor inom yrket.
 
Ni som är trötta på dagens jobb och funderar på säljyrket, läs och sug åt dig så mycket som möjligt.
 
Vi kan börja med att bena ut personligheten hos en säljare, så kommer ni per automatik veta om det är något för er eller inte.
Personen i fråga måste ha en väldigt hög grad av social kompetens men det stannar inte där. Denna sociala kompetens ska användas i rätt tillfälle, rätt ögonblick, den ska uttalas rätt och på rätt sätt. Man ska kunna ställa om snabbt beroende på person man pratar med, man ska kunna anpassa sig efter situationen, människorna, kunna handskas med alla och samtidigt försöka låta bli att bli ogillad i så hög utsträckning som möjligt.
Att inte prata om att våga, man måste våga ta för sig, man måste vara självsäker, ha pondus, tro på det man gör, tro på sig själv och våga ta för givet. Om man frågar någon någonting och ställer frågan : "ska vi hitta på något ikväll" så lämnar man möjligheter till alla tänkbara svar.. ja , nej, kanske, vet inte, en annan gång, kan inte, absolut mm mm.. Men om man ställer frågan "ska vi se film eller gå på bio ikväll" så blir det helt plötsligt väldigt svårt att svara någonting annat. Om man tillämpar detta i säljet så kan det se ut som så här:
 
Du har gjort din presentation av produkten, kunden har lyssnat, och du säger "ska vi köra på det här" - vilket visserligen är en bra fråga om den utnyttjas rätt följt av en lång tysdnat - och låta kunden ta första ordet efter det. Han kommer vara tyst väldigt länge för han funderar. Börjar ni prata där, då har ni förmodligen sabbat era chanser till sälj. Men frågan lämnar ju fortfarande möjlighet till att svara på många olika sätt. Hade du istället frågat "är du mer intresserad utav (det ena) eller (det andra)" eller "vilket utav alternativen passar bäst för dig" , eller "visst kör vi på detta" ? så hade detta troligen lett till en snabbare order.
 
Små detaljer men som kan vara avgörande för en affär eller inte.
Nu är vi dock inne och snurrar på avslut, men vi skulle prata om personen..
 
Ska man lycks som säljare måste man också våga bjuda på sig själv, våga lägga på ett skratt, våga göra bort sig och skämta om det och skratta åt det med glimten i ögat. Våga vara sig själv. Folk gillar folk som sticker ut lite och är man bara sig själv, glad och trevlig så gillar folk det. Och alla har vi någon gång köpt någonting om vi gillat personen som säljer det. Tänk på det.
 
En annan viktig del är ärlighet. Är du inte ärlig, så syns det ganska snart. Man kan hålla på ett tag men det är väldigt begränsad period. Oftast är ju tyvärr dom bästa säljarna också dom oärligaste, vilket man bara skjuter sig själv i foten med, för man hade kunnat ligga väldigt högt ändå.
Det kanske absolut nödvändigaste är dock vilja, och uthållighet. Inom varje sälj kommer det sämre perioder, det gäller att vara tuff, i huvudet, i psyket och allt annat för annars kan man gå och älta försäljningssiffror, budgetar och ta med sig jobbet överallt. Det är oftast här man ser tydlig skillnad på vilka som blir bra säljare och vilka som stannar där. 
Det är väldigt jobbigt att ligga efter med försäljnignssiffrorna, man känner väldigt stor press.
 
Det får räcka för startinlägget så går vi djupare in på hur man sticker ut ur mängden när man inleder en ny kontakt med en ny kund samt tar med mer om personligheten ifall jag glömde något.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: